* * * * *

utorak, 29. rujna 2015.

IVICA DUSPARA - INTERVJU 2015 + MAJKE / MATCHLESS GIFT (AUDIO)

IVICA DUSPARA
INTERVJU 2015

PRIČA O MAJKAMA, NEPROCJENJIVOM POKLONU I BIJELIM OBLACIMA

PITANJA: GORAN POLAK
U gotovo svim biografijama priča o Majkama započinje tek suradnjom sa Zdenkom Franjićem. Molim te mi ispričaj onaj zaboravljeni dio te priče. Onaj dio od 1984-te godine kada ste počeli zajedno svirati, pa do izdavanja prve kazete za Slušaj Najglasnije?
Sjećam se da je sve počelo još od Baretove ideje da nas dvojica imamo reperski band, on da repa, a ja da sviram sintesajzere jer sam se u to vrijeme (1983/84) zanimao za taj instrument. Tako smo tražili ime za band pa nam je naš pokojni prijatelj Doktor predložio da s zovemo Majke. Doktor je donio ime od Duleta iz Zagreba. Nakon što smo pronašli ime uvidjeli smo da ja baš i nisam dorastao sintetičkim zvukovima pa smo se vratili rocku i pozvali Kilmistera i Koroziju da sviraju s nama. Tada je drugu gitaru svirao Dujmić Goran. I tako smo počeli raditi pjesme. Složili smo nekoliko demo snimaka i odnio sam ih Franjiću da nam ih objavi na kazeti. Tada sam ja bio nešto kao organizator u ime banda jer sam često dolazio u Zagreb, a vrlo brzo se i preselio. Osim Franjića spomenuo bih i Dubravka Jagatića koji nam je jako puno pomogao jer sam s njim dogovorio naš prvi nastup u klubu Đuro. Tada je bilo jako teško dobiti gažu u Zagrebu za band iz Vinkovaca i on nas je prepoznao kao interesantan band i dao nam priliku da sviramo.
U ranim osamdesetima si kratko svirao i u vinkovačkom punk bendu Pogreb?
Svirao sam jedan kratki period s grupom Pogreb. Sjećam se da smo svirali u Lapidariju cca. 1982 i da je tada pjevao Adolf umjesto Satana Panonskog (tada smo ga zvali Kečer). To je bio 100% punk rock. Jedan period sam se družio s Adolfom i Kečereom i oni su zbilja bili legendarni punkeri iz korijena. Za mene je Adolf bio i ostao punker. Krasi ga jedno vrlo inteligentno kreativno ludilo.

Sa Franjićem sam prijatelj još od sredine osamdesetih i u biti sam iz prve ruke upoznat sa svime što je napravio za rock scenu tih godina, ali moram ti priznati da me ipak iznenadilo kada sam nedavno kopajući po njegovoj arhivi koju mi je ustupio za Stražarnog Lopova uvidio koliko se tada trudio oko vaše promocije. Opet, sa druge strane je činjenica da su baš Majke, uz Satana Panonskog, Spoonse i Messerschmitte, najviše pomogle da Zdenin Slušaj Najglasnije postane najjača nezavisna etiketa u regiji. Kako danas s vremenskim odmakom gledaš na tu vašu simbiozu, pogotovo kad se uzme u obzir da ste za razliku od Kečera koji je ostao sa Zdenom do kraja, vi ipak svoj prvi album izdali za Dragašev i Čikarin „Search & Enjoy“?
Franjić je već odavno svima poznat u alter krugovima širom bivše države Jugoslavije. On je puno entuzijazma uložio u objavljivanje bandova koji su bili "van struje". Imali smo dobro suradnju s njim ali nam se u jednom trenutku otvorila mogućnost za izdavanja vinil ploče za tadašnji Jugoton. Tako smo dogovorili suradnju s Dragašom i Čikarom koji su imali podetiketu „Search&Enjoy“ iza kojeg je stajao Jugoton.
Na snimci vašeg prvog koncerta nakon smrti gitariste Marina Pokrovca, održanog u beogradskom klubu FLU, Bare govori publici da je to vaš posljednji koncert, no ipak ste krenuli dalje. Po čemu najviše pamtiš Marina?
Marin je bio vrlo dobar glazbenik. Ne znam, koliko me sjećanje služi u periodu dok je svirao s nama i nije se baš previše družio s ekipom. Imao sam ponekad dojam da mu je ugodnije biti nekako sa strane.


Molim te mi kao autor muzike opiši stvaranje pjesama koje su se našle na albumu „Razum i bezumlje“?
Stvarali smo ih tako da bi ja složio rifove, a Bare tekstove i onda bi svaki glazbenik kreirao dionice za svoj instrument. Bilo je i slučajeva kada bi Bare dao prijedlog kako bi volio da zvuči pjesma, tako da je i on kao tekstopisac uticao na naše glazbeno kretanje. Svaki član banda je bio uključen u nastanak pjesama.
Sa Majkama si odsvirao nebrojeno mnogo koncerta, pa čak mislim da ne postoji ni jedno veće selo u regiji u kojem niste svirali. Kako je izgledala ta neprekidna turneja i koje svirke, dal' po dobru il' po zlu, najviše pamtiš?
Svirali smo posvuda i često se umorni vraćali vlakom sa svirke pa smo tako jednom Kilmister i ja prespavali vinkovački kolodvor i probudili se u Beogradu. U Mostaru bi nas dočekali tako da sam bio u nevjerici kako znaju naše pjesme i kako su nam vjerni. Baretovi tekstovi su im bili kao mantre. U Sloveniji smo često svirali jer smo imali naklonost tadašnjeg Marija Ogrinca (radio Študent) i Marka Brecelja iz Buldožera. Tada sam s njima dogovarao dosta koncerata kao i sa sadašnjim direktorom Dallasa Foxom koji nam je tada omogućio prvi veći nastup na Ljubljanskim Križankama. U Sarajevu u klubu SKC-a je bio dogovoren nastup s Vladom Pravdićem (Bijelo Dugme) gdje nismo dobili nikad obećani honorar. Tada je Bare već razbijao boce o glavu. Bilo je votke svuda po pozornici...
Da li je isključivi razlog vašem raspadu bio početak rata ili nesrazmjer razuma i bezumlja koji je u to vrijeme vladao u bendu i u njegovom okruženju?
Na dobrom si tragu. Naziv albuma je bio stvarno aktualan s tadašnjom situacijom u nama i oko nas. Bilo je to vrijeme Razuma i Bezumlja. Mislim na rat, a isto tako i na odnose među ljudima.


MAJKE - RAZUM I BEZUMLJE UŽIVO 1991 (AUDIO)
NOVI DANI / PUTUJEM / NE MOGU SE KONTROLIRATI / SAM / '89 / LUTAK ISKRIVLJENOG LICA / 
NIKADA TE NEĆU ZABORAVITI / UZMI SVE (DIVLJA DUŠA) / IZ SVE SNAGE

BEND: GORAN BARE - VOKAL / IVICA DUSPARA - GITARA / NEDJELJKO IVKOVIĆ KILMISTER - BAS / ŽELJKO MIKULIĆ KOROZIJA - BUBNJEVI / IVAN DUJMIĆ DUJA - GITARA



Da li te Bare uopće zvao kada je nakon toga prvoga raspada Majki ponovo okupljao bend? Nekako mi se čini da mu je na neki način tada bolje odgovarao netko kao Zoran Čalić, kojem je sa obzirom da je Zoki spadao u onu mlađu generaciju vinkovačkih muzičara Bare predstavljao svojevrstan autoritet, nego netko poput tebe koji mu je po svemu bio ravnopravan u bendu. Znaš onu Baretovu. Majke to sam ja.
Ne sjećam se točno ali mislim da me nije zvao u band. Davno je to bilo. Znam da je rat počeo i da jedno vrijeme Majke nisu postojale. Ja sam već neko vrijeme živio i radio u Zagrebu i nisam često dolazio u Vinkovce. Ostatak banda je živio u Vinkovcima. Ne znam razloge zašto je on uzeo Čalića ali znam da su Zoran i on napravili poslije puno lijepih i dobrih pjesama.
Kad si otišao iz Majki kružile su svakojake priče o tebi. Bare je rekao da si „zabrijao na bogove“, pričalo se kako si na liječenju, pa onda da si u nekoj komuni, da bi se na kraju saznalo da si pristupio Hare Krišni. Nakon toga je stigao glas o „neprocjenjivom poklonu“. Da li je Matchless Gift bio tvoj svojevrstan bijeg od života bez kontrole ili možda bolje rečeno povratak kontroli? Koje su bile prave okolnosti nastanka benda i što je na tom projektu povezalo muzičare iz Majki, Spoonsa i Psihomodo popa?
Sve što si rekao u pitanju je točno i na neki način mogu samo potvrditi. Povukao sam se na četiri godine iz "klasičnog svijeta" i boravio u celibatu i meditaciji. Hodočastio po Indiji pa se ponovo vratio u svijet sa njegovim pravilima igre. Matchless Gift je produkt tadašnje suradnje Bruneta i mene kao i ostalih naših prijatelja glazbenika iz Psihomoda i Majki s kojima smo pokušali prenijeti dio tog nefizičkog svijeta kroz tekstove pjesama.
Na omotu vašega prvoga albuma (ili nultog pošto je izdan samo na kazeti) je fotografija na kojoj je duhovni učitelj Srila Prabhupada za vrijeme svog boravka u Americi 1965-te godine, navedeno je da je čitav prihod od toga izdanja namijenjen štampanju njegovih knjiga, a i ime albuma „Back To Godhead“ je u stvari ime časopisa koji je Srila pokrenuo 1944-te (i koji ako se ne varam još uvijek izlazi). Možeš li mi molim te malo približiti taj link između benda Matchless Gift i ISKCON-a (Hare Krišne)?
U vrijeme mog boravka i posvećenosti spiritualnom životu bio sam jako inspiriran s filozofijom istoka, a tada sam uživao u istraživanju nefizičkog svijeta čitajući knjige Shrila Prabhupade. Tako sam se odlučio da ime banda i naslov prvog (nultog) albuma bude vezan uz njega. Od 1995. sam izašao iz hramskog života i od tada su moje veze s njima bile sve slabije jer sam se mijenjao i pronalazio drugačija gledišta na život.
Kad je 1994-te Bare raspustio Majke, i nešto kasnije počeo svirati u pratnji Kojota, Zoran Čalić i Jurica Nižić su prešli u Matchless Gift. Da li je Korozija bio zaslužan za taj „transfer“ ili si sa Zokijem bio frend još iz Vinkovaca pa si ga po toj liniji pozvao u bend?
Ne sjećam se ja baš svih tih detalja. Ti si stvarno nevjerojatan poznavalac tadašnje rock scene. Znam da smo Zoki i ja bili dobri od kada smo se upoznali i ja nisam imao nikakva loša iskustva s njim kao niti s Juretom. Oni su svirali u Matchlessima i bili su odlični.


U toj postavi sve izdali dva izvrsna albuma, „Supersoul“ (1994) i „Satisfaction Guaranteed“ (1996). Zašto izdavanje tih albuma nije bilo popraćeno nekim konkretnijim turnejama?
Svirali smo neke koncerte ali nismo bili pretjerano aktivni. Možda i radi toga što je Bruneto živio u Ljubljani, pa su nam okupljanja iz praktičnih razloga bila rjeđa.
Manje je poznato da je album „Satisfaction Guaranteed“ (1996) kao multimedijalni CD-ROM dobio nagradu američke tvrtke Apple Company, ušao među deset najboljih interaktivnih CD-ROM izdanja napravljenih do tada, te da je navodno prodan u više od 100 000 primjeraka. Par riječi o tome?
Sve si rekao i mogu samo potvrditi. Nazvali su me ljudi iz Švedske koji su čuli album i rekli da bi željeli biti izdavači. To je firma koja izdaje velike količine CD-a i knjiga po cijeloj Europi a pripada Hare Krišna pokretu. Oni su složili CD-rom koji je nagrađen u Americi i zauzeo prvo mjesto na listi Appla, kao najbolji CD-rom koji je sadržavao i vizualni dio u sebi uz glazbu. Bile su na njemu razne animacije, naši intervjui i sve je grafički bilo odlično složeno što je Apple i prepoznao. Taj grafički rad je bio nagrađen ispred velikih zvijezda svjetske scene koji su tada također imali svoje multimedijalne CD-e. Album je distribuiran širom Europe i Rusije jer je izdavač imao odličnu mrežu prodaje što je pridonijelo prodaji u velikim količinama. Vidio sam tada zadnji izvještaj iz nekih stranih novina da je premašio 100 000 primjeraka.


MATCHLESS GIFT - KULUŠIĆ, ZAGREB 26/02/1999 (AUDIO)
INTRO / FALLING IN LUST AGAIN / SEARCHIN / THE DIFFERENCE / BLINDED / NO PANIC / NAME,FAME,GLORY / IT'S UP TO YOU / LOTUS EYES / ENTOMBED / CRY OUT / COSMIC DANCE / REBELLION / HELLO, GOODBYE / LOTUS EYES /  SONG OF THE REPAINTED MAN / FALLING IN LUST AGAIN

BEND: IVICA DUSPARA - GITARA I BUBNJEVI U PJESMI "HELLO, GOODBYE" / BRUNETTO SUBIOTO - VOKAL I USNA HARMONIKA / DRAŽEN ŠIMUNOV - BAS / TONČI VRDOLJAK - BUBNJEVI / DUBRAVKO ROBIĆ - KLAVIJATURE / STIPE MAĐOR - TRUBA / JEKO VALDEVIT - SAX / LUKA PERŠIĆ - SAX / MARIJAN OREŠKOVIĆ - TROMBON


Slažeš li se da ste sa zadnjim albumom „Cosmic Dance“ dosegnuli vaš kreativni vrhunac?
To je odličan album i tada je to bilo najbolje od nas što smo mogli dati. Iako je meni sada gledano s odmakom najbolji zadnji album „Easy and Loose“.
Paralelno sa albumom „Cosmic Dance“ ste snimili promo EP „Nema panike“ . Na njemu se nalaze tri pjesme otpjevane na hrvatskom?
Da, složili smo to kao eksperiment kako bi mogli vidjeti Bruneta u ulozi pjevača na našem jeziku. Bio je dobar ali mu ipak puno bolje leži pjevanje na engleskom.


MATCHLESS GIFT - PROMO EP "NEMA PANIKE" 1999 (AUDIO)
NEMA PANIKE / POKAJNIKOVA PJESMA / SKRIVENI PRIJATELJ

Da li je tvoje i Brunettovo raspuštanje Matchless Gifta imalo neki poseban razlog ili ste jednostavno stigli do kraja toga puta?
Stigli smo do kraja! Dok je trajalo bilo je dobro, a onda treba nastaviti dalje s novim izazovima.
Da li si još u kontaktu sa Brunettom?
Nismo baš više u kontaktu. On živi u Ljubljani i rijetko se čujemo.
U periodu dok je Bare svirao sa Plaćenicima razgovarao si sa njim o opciji ponovnog okupljanja originalnih Majki. Majke su se ubrzo nakon toga ponovo okupile, ali bez tebe!?!
Da, bio je to period dok je Bare još svirao s Plaćenicima i našli smo se na moj prijedlog da se okupi stara postava i odsvira nekoliko koncerata. Nismo postigli dogovor ali nakon nekog vremena se ipak dogodilo okupljanje. Bare u vrijeme naših pregovora i nije bio spreman jer je bio zadovoljan sa svojim Plaćenicima ali nakon pola godine su se i među njima dogodili novi momenti tako da je on odlučio okupiti Majke. Iz nekog njemu poznatog razloga me nije kontaktirao. Mogu naslutiti da nije vidio u meni više onog starog rockera Dusparu. Volim promjene.
Moram dodati, da si unatoč vašim poremećenim odnosima, tijekom našeg nedavnog razgovora o Baretu govorio sa poštovanjem. Pa čak i na neki način hvalio njegovu sposobnost vlastite promocije kroz njegovo neobično ponašanje, što sigurno ne bi mogao raditi da je zbilja u takvom stanju u kakvom ga prikazuju.
Dobar je showmen! Vrlo promišljen i zna što radi iako se prosječnom gledatelju može učiniti kako ne zna što priča.
Prošle godine si sa Korozijom, Zokijem, Juricom i Vidukom odsvirao jedan koncert na kojem ste svirali isključivo stare pjesme Majki. Kako ti se bilo ponovo vratiti u taj film?
Bilo je simpatično ali to nije više moj glazbeni odabir. Došao sam kako bi se podružili stari prijatelji.


Vratimo se u sadašnjost. Nakon petnaestak godina ponovo radiš na svom novom autorskom materijalu. Što te pokrenulo da kreneš dalje sa muzikom?
Bio sam u jednoj dužoj pauzi po pitanju autorskih pjesama jer nisam imao što za ponuditi. Nisam niti imao neku potrebu za sviranjem. Prije pola godine mi se otvorio „kanal“ i dobio sam inspiraciju da napravim ne samo glazbu već i tekst, a i da sve to uobličim kroz pjevanje. Nekako mi se spustila inspiracija vjerojatno uzrokovana i mojim životnim promjenama.
Dakle novost je da sam pišeš tekstove i pjevaš?
Tako je! To je zaista za mene potpuno nova situacija i sviđa mi se. Počeo sam pisati jer sam osjetio da trebam pisati o stvarima koje su u meni i podijeliti ih s drugima. Nakon potjere za pjevačem sam shvatio da bi bilo najbolje da ja i pjevam te pjesme.
Da li sa muzičarima sa kojima trenutno snimaš u studiju planiraš i neku koncertnu promociju tih pjesama? Da li ćeš uopće imati neki stalni bend?
Planiram koncerte kada snimimo i uvježbamo pjesme. Vjerojatno bi mogli krenuti s koncertima kroz cca. pola godine. Neki glazbenici koji sviraju u studiju će sigurno svirati i na koncertima.
Planiraš li izdati album ili ćeš pjesme objavljivati samo u formi singlova?
Plan mi je snimati samo singlove. Volim kad je kompletni fokus na pjesmi. Kada se pjesma završi i kada sam zadovoljan onda idem dalje.
Četvrtkom uređuješ program u klubu SAX. Kako bi nekome tko ne zna predstavio te večeri u SAX-u?
Već osam godina četvrtkom radim program koji se zvao "Novi Zvuk", a sada se zove "Kreativni Glazbeni Kolektiv" u sklopu kojeg nastupaju manje poznati ali često vrlo kvalitetni bandovi.
Moram te pitati za kraj još nešto što zasigurno mnoge zanima. Prije par godina, dok je još svirao u Majkama, Zoki mi je rekao da mu je uvijek bila želja sa tobom i Baretom svirati u istom bendu. Kako to obično biva u rocku, Bare će sigurno vrlo brzo doći u fazu kad će mu u karijeri zatrebati nešto kao ponovno okupljanje starih Majki. Sumnjam da bi Zoki na to pristao, al' on, Bare, Kilmister, Korozija i ti zajedno na pozornici… Digla bi se velika prašina. Misliš li da sa tvoje strane postoji imalo šanse za neku ponovnu suradnju sa Baretom?
Nekako se dogodilo da Zoki i ja kao autori glazbe Majki nismo nikada svirali skupa u Majkama. Mislim da danas ne bi puno prašine podigli s tom idejom. Osim toga Zoki radi svoj solo album, a i ja sam krenuo od nedavno sa svojim pjesmama, tako da mi se čini kao logično nastaviti raditi u tom smjeru. Čini mi se da treba krenuti dalje i ne vraćati se na staro, kao što sam rekao u novom tekstu:

"Kao bijeli oblaci nebom nošeni, 
život nas sve spoji, a onda rasprši, 
zahvalim za sve što smo nekad imali, 
a sada novim putem treba krenuti".




IVICA DUSPARA - PROMO 2015 (VIDEO)
BIJELI OBLACI

AUDIO SNIMKE SU IZ PRIVATNIH ARHIVA ISKOPALI:

IVICA DUSPARA: MATCHLESS GIFT - EP NEMA PANIKE
DAVOR TURKOVIĆ HARD: MAJKE - RAZUM I BEZUMLJE UŽIVO 1991
BORIS I IVICA BAĐUN (OKHRK): MATCHLESS GIFT - KULUŠIĆ 1999

STRAŽARNI LOPOV 2015


4 komentara:

Unknown kaže...

Search & Enjoy, Lopove, znam da znaš ali ti se poremetilo od previše razmišljanja o Stoogesima ;)

Zanimljiv tekst kao i uvijek, hvala...

Goran Polak kaže...

Hvala tebi! :)

Unknown kaže...

Gorane svaka Ti čast! Duspara je po mom skromnom mišljenju jedan od najboljih gitarista na ovim prostorima i nebrojeno puta sam se pitao što je s njim...
Usput budi rečeno već godinama pratim tvoj blog i samo tako nastavi.
Pozdrav, Danijel

Goran Polak kaže...

Slažem se sa tobom.
I hvala ti što pratiš.